Культура

Роман з театром

Режисер Роман Козак хоче поставити на сумській сцені «Вестсайдську історію»

До початку вистави «Пер Гюнт» залишається менше години. Разом із режисером-постановником цього дійства Романом Козаком ми сидимо в одній із акторських гримерок і розмовляємо про театр.

Щоразу до приміщення забігають заклопотані співро-бітники з різними поточними справами, і Роман миттєво роздає їм низку колежанських порад. Одна з найбільших турбот - як краще розмістити камери столичних телевізій-ників, що цього ж вечора вестимуть пряму всеукраїнську трансляцію сценічної постановки щепкінців.

- Хвилюєшся? - запитую в Романа.

- Не зовсім, - відповідає він цілком впевнено. - У нас чудовий, професійний колектив, за який можна бути спокійним. Вистава виходить уже втретє. Деякі з попередніх помилок ми врахували. Тож я переконаний, що все буде чудово. (Наперед зауважу, що Роман виявився абсолютно правий. Спектакль завершився під бурхливі овації глядачів і викликав шалену хвилю захоплених емоцій. - О.К.)

З іншого боку, певне хвилювання все ж таки є, - продовжує Роман. - Бо, я вважаю, коли актор чи режисер зовсім ніяк не переживає перед виходом на сцену, тоді його можна вважати духовно напівживим.

- У давньоіндійському епосі існує одна відома притча. До старого мудреця прийшов молодий учень і запитав: «Гуру, життя - це сон?» - «Так, - відповів учитель, - життя - це сон, але сон реальний». Якщо перефразувати це запитання відносно театру, яку б від-повідь ти міг би дати в цьому сенсі?

- Театр - це, безумовно, сон. Адже глядач свідомо йде на те, щоб до деякої міри погодитись на перебування в стані реального сну і навіть обману. Водночас цей сон повинен залишити в його пам’яті дуже потужні емоції. І ці емоції мають бути не порожніми, а сповненими глибокого соціального змісту. Саме в цьому я бачу головну місію театру. Інакше для чого ж тоді він існує?

- Деякі сучасні теоретики культури стверджують, що головне завдання мистецтва - розважати публіку, дати їй відчуття естетичної насолоди та самозадоволення...

- Категорично не погоджуюсь із такою позицією. Безумовно, при постановці сценічного твору слід враховувати особливості сучасного мислення. Його потужну кліпову динаміку. Тому швидка зміна декорацій, гра акторських інтонацій, музичних тактів і таке інше мають відбуватись у досить жвавому темпоритмі. Але це не може слугувати самоціллю. Бо театр - це насамперед спілкування з актором, з його душевним і духовним станом, а не примітивний кон’юнктурний пошук голого епатажу.

- Існують різні погляди на режисерську професію. Якої думки про цю творчу іпостась режисер Роман Козак?

- Справді багато чого залежить від індивідуальності самої режисерської особистості. Скажімо, одні режисери більш схиляються до тематики самотності, іншим здається досить цікавою тема гостросоціальних викликів. Стосовно себе я можу зауважити, що ближче за все до мене проблематика особистості. А саме: хто така людина? Не загалом, а мається на увазі конкретна особа. Заради чого вона живе? До чого прагне? Саме в «Пер Гюнті» цей смисловий ряд, на мій погляд, виражений з максимальною потугою. Не випадково ця постановка мала ще одну паралельну назву - «Сповідь загубленого «Я». Адже одна з провідних ліній сюжету вистави - пошук головним героєм своєї самоідентифікації. І це з філософської точки зору дуже близько до мого бачення дійсності. Чудово, що сама творчість Ібсена, як і кожна справжня драматургія, дає досить тверде підґрунтя для таких міркувань.

- Мабуть, через це ти не зовсім прихильний до сучасного драматургічного матеріалу?

- До певної міри це справді так. Бо, на мій погляд, зараз відчутно не вистачає гарної драматургії. Мені надсилають багато п’єс сучасних авторів, однак, чесно кажучи, допоки я не знайшов серед них такого твору, який би схвилював мене до глибини душі.

- Більшість твоїх сценічних робіт мають досить масштабний характер. Зокрема, це помітно у виразних габаритних декораціях. Чи не варто було б піти дещо іншим шляхом, спростивши простір сцени лише до деяких матеріальних символів?

- Зрештою можна було б піти і цим шляхом. Однак, віддаючи перевагу великим формам, я як постановник вистави переслідую принаймні дві головні цілі. По-перше, цим самим враховуються потреби того самого кліпового мислення, яке характерне для сучасного глядача. Нагадаю: воно потребує динаміки, епатажу, яскравої картинки, яка могла б міцно утримувати глядацьку увагу від початку до кінця дійства. Це особливо необхідно для такої великої сцени, як наша, щепкінська. По-друге, габаритні декорації виконують надзвичайно суттєву смислову функцію. Вони матеріально і наочно уособлюють собою ту потугу зовнішніх обставин, з якими доводиться вести боротьбу головному героєві вистави. І це зайвий раз підкреслює весь глибинний драматизм ситуації.

- Театральні Суми повняться чутками, що ти працюєш над новим, дуже відповідальним творчим матеріалом. Йдеться про всесвітньовідомий мюзикл «Вестсайдська історія», який за популярністю посідає друге місце серед бродвейських музично-драматичних шоу. Чому ти зупинив свій вибір саме на цьому амбітному проекті?

- Останній мюзикл під назвою «Моя леді» поставлений на нашій сцені три роки тому. Тож навіть з точки зору репертуарної політики настав час для чергового оновлення. До того ж є бажання до певної міри бути першовідкривачем. Адже «Вестсайдська історія» жодного разу в світі не виходила українською мовою, а також ніколи до цього часу взагалі не була поставлена саме в Україні. Між іншим, «Сірано де Бержерак», який із успіхом зараз іде на сумській сцені, також вперше вийшов до глядача саме українською. Крім того, знаменитий бродвейський мюзикл - це осучаснений Шекспір зі своїми Ромео та Джульєттою. Він вщент наповнений яскравими пристрастями, неймовірними сюжетними ходами й несподіваними режисерськими рішеннями.

- Чи готова трупа до такого грандіозного сценічного вті-лення?

- У нас міцна професійна команда, яка ладна впоратись із будь-яким складним завданням. Я люблю цей колектив, хоча і тут, як і скрізь, не минається без поточних труднощів. Мені здається, все складеться на користь очікуваного успіху.

- Роман з театром триває?

- Так.

- Дякую, Романе!

Бесіду провів Олександр Кугук


п»ї
Читайте в этой рубрике

В Сумах вручали молодежные Оскары

Областной молодежный форум «Молодь Діє» собрал около сотни активистов и руководителей общественных организаций со всей Сумщины. Кроме учебы и общения, организаторы - управление молодежи и спорта - вручили премии за самые серьезные достижения в области реализации молодежной политики,... Читать статью полностью

Вышивальное хобби

В отделе искусств областной научной библиотеки проходит выставка вышивки Владимира Ищенко. Владимир работает в полиции охраны, подрабатывает электриком в библиотеке и... вышивает. Работы много, но на вышивку время находит. «Иногда с работы приходишь, уставший, задерганный, а начинаешь... Читать статью полностью

Сумчанин приглядывает за съемками сериала по своей книге

Телеканал ICTV запустил съемки нового проекта - детективного сериала «Лучший сыщик». Он расскажет о приключениях украинского Шерлока Холмса - Ивана Подопригоры, обитающего на Полтавском хуторе. Финансы для съемки пилотной серии выделил Украинский культурный фонд. История является... Читать статью полностью

На экспозицию за молодостью

В областной организации НСХУ проходит юбилейная выставка живописи Ивана Шаповала

Ивану Леонтьевичу - 80. Первая персональная выставка состоялась 57 лет назад, в 1972 году. В нынешней экспозиции - картины разных лет. Время их создания не указано, так что мы можем видеть целостную... Читать статью полностью

Фестиваль украинского борща

27 сентября в Лебедине прошел фестиваль украинского борща. 11 сельсоветов района и Лебединское высшее профессиональное училище лесного хозяйства продемонстрировали свои кулинарные способности на этом гастрономическом мероприятии и щедро угощали гостей борщами с грибами, фасолью, сливами,... Читать статью полностью

Деревянная «Энеида»

В отделе искусств областной универсальной научной библиотеки проходит выставка деревянной скульптуры Михаила Мизая. Скульптурные композиции представляют собой иллюстрации к поэме Ивана Котляревского «Енеїда». Мастер выполнил их яркими, динамичными, забавными, запоминающимися - такими,... Читать статью полностью

В Щепке - новый главный режиссер

По результатам конкурса на вакантные должности в Сумской академический театр им. Щепкина, который состоялся 17 сентября, на должность главного режиссера театра был выбран Линас Зайкаускас. Победителем конкурса на должность художника-постановщика театра стала Маргарита Мисюкова. Линас... Читать статью полностью

Культура - это еще и весело

В Сумской областной филармонии состоялся концерт, в котором солировали дети

В пЯтницу, 27 сентября, дети играли в филармонии на скрипке, рояле, дирижировали. Им помогали старшие товарищи из камерного оркестра старинной и современной музыки «Ренессанс». А главную скрипку в этом концерте... Читать статью полностью













Новости
Реклама
Товары
Будь в курсе!
Новости
Товары